ارسال پاسخ

۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۹
لینک صفحه: http://pvcas.ir/n2763

pvc-asso.ir

 اهمیت PVC قابل بازیافت در بسته بندی

پی وی سی برای بسته بندی انواع مختلف مواد غذایی مناسب است؛ شفافیت عالی، خواص فیزیکی بی نظیر از جمله تحمل بالای گرما، قابلیت کنترل انتقال رطوبت بخار و گاز و عملکرد آببندی فوق العاده ارائه می دهد.

سرویس ترجمه انجمن لوله و اتصالات پی وی سی: PVC پلیمری قابل بازیافت و تطبیق پذیر به عنوان ماده ای پرکاربرد در بسته بندی از مزایای قابل توجهی برخوردار است. با این حال بازیابی این ماده برای استفاده مجدد پایدار، چالش هایی را ایجاد می کند.

 

سوفی مک میلان، رئیس اجرایی شورای وینیل استرالیا راهکارهایی عملی ارائه می دهد. بیش از نیم قرن از  PVC  یا وینیل به صورت جهانی استفاده شده است تا نیازهای بسته بندی مواد غذایی و نوشیدنی در کاربردهای خاص را برآورده سازد.  PVC مناسب برای بسته بندی انواع مختلف مواد غذایی است و شفافیت عالی، خواص فیزیکی بی نظیر از جمله تحمل بالای گرما، قابلیت کنترل انتقال رطوبت بخار و گاز و عملکرد آببندی فوق العاده ارائه می دهد.

 

وینیل بیشتر در محصولات با طول عمر بالا استفاده می شود، به ویژه محصولات ساختمانی مانند لوله، کابل، کف پوش، قاب پنجره و پروفیل های دیوار که همه ی آنها قابل بازیافت هستند. وینیل مورد استفاده در بسته بندی مانند بطری ها ، سبد میوه و سبزیجات، روکش قرص و سلفون ها حدود 6 درصد از مصرف این ماده در استرالیا را نشان می دهد.  وینیل در این کاربردها نقش مهمی در محافظت از مواد غذایی در برابر آلودگی و حفظ آن برای مدت زمان طولانی تر و در عین حال کمک به کاهش ضایعات غیرضروری مواد غذایی دارد.

 

 PVC همچنین از انواع محصولات با ارزش بالا از مواد دارویی تا اسباب بازی ها ، تیغ و باتری محافظت می کند. در مراقبت های بهداشتی، وینیل در بسیاری از کاربردهای مهم پزشکی مانند کیسه های مایعات داخل وریدی و شیلنگ های اکسیژن استفاده می شود.  اگرچه یک ماده بسته بندی پلیمری با حجم کوچک دارای کاربردهای خاص و ضروری با ردپای محیطی نسبتا کم در مقایسه با گزینه های دیگر است.

 

بدون تردید، وینیل در زندگی مدرن ما با کمک به ارائه خدمات بهداشتی ایمن تر، محافظت از غذا و انتقال و تامین آب آشامیدنی، انقلابی ایجاد کرده است. با توجه به اهمیت دادن رسانه ها به موضوع پلاستیک، باید توجه به این موضوع معطوف شود که چگونه ما در پایان عمر، این ماده قابل بازیافت را اصلاح می کنیم و برای استفاده ی مجدد مفید از جمله انرژی آن را بازیابی می کنیم. بسته بندی های سخت  PVC پس از مصرف توسط شوراهای محلی در سراسر استرالیا جمع آوری می شود.

 

 با استفاده از تکنولوژی های تفکیک مادون قرمز موجود، می توان آن را به یک جریان تعریف شده طبقه بندی کرد. مجددا پردازش کرد و به عنوان ماده بازیافتی برای استفاده در محصولات جدید تولید شده در استرالیا استفاده کرد. با این حال تقریبا بیش از 5% از تمام مواد بسته بندی پلاستیکی در استرالیا استفاده می شود که بسته بندی وینیل تنها بخش کوچکی از کل ضایعات بسته بندی خانگی را داراست و اغلب برای بازیافت و تفکیک غیر اقتصادی است.

میزان بازیافت ضایعات بسته بندی  PVC در سال 2017-2018 در استرالیا 7.2 درصد گزارش شده است که در مقایسه با میانگین 20.6 درصد برای تمام بسته بندی های پلاستیکی پایین است. با این وجود ضایعات وینیل تمیز و جدا شده از ارزش برخوردار بوده و جمع آوری آنها به طور فعال توسط صنعت مورد تشویق قرار گرفته است.

 

ضایعات وینیل تمیز و تفکیک شده برای بازیافت نسبتا آسان است و نسبت به سایر پلیمرها نیاز به انرژی کمتری برای پردازش مجدد دارد. استفاده از وینیل بازیافتی در محصولات جدید و در جایگزینی با مواد بکر، میزان انتشار کربن مربوط به تولید با وینیل بکر را حدود 80 تا 85% کاهش می دهد و باعث کاهش چشمگیر ردپای کربن محصولات جدید وینیل می شود.

 

ابتدا باید در نظر بگیریم که ضایعات پلاستیک چگونه جمع آوری و به طور موثر در هر دو سیستم باز یا بسته برای پردازش به محصولات جدید بازیابی می شوند و به آنها به عنوان مواد خام اولیه ارزش داده می شود. نمونه هایی از یک رویکرد بسته ممکن است هواپیمایی و یا بیمارستان باشد جایی که همه ضایعات پلاستیکی را می توان جمع آوری، تفکیک و در نهایت به عنوان جریان ضایعات پلیمری تمیز و مجزا بازیافت کرد.

 

 یک نمونه عالی از بسته بندی  PVC که جمع آوری و بازیافت می شود، کیسه های IV در مراقبت های بهداشتی است. طرح هایی در استرالیا ( برنامه بازیافت  PVC در بیمارستان ها) ، افریقای جنوبی، تایلند و انگلیس با موفقیت نشان می دهد که این ماده را می توان در مبدا ضایعات تفکیک و جمع آوری کرد و به محصولات جدید مفید بازیافت کرد. بر عکس در یک سیستم باز مانند رستوران های دورافتاده کنترل ضایعات پلاستیک های یکبار مصرف از دسترس خارج می شود. PVC به عنوان ماده ای که بسیاری از نیازهای امروزی ما را به طور موثر بر آورده می کند باید به نحوه ی اصلاح و استفاده مجدد از آن در پایان عمر توجه جدی شود.

راه حل ها باید موارد زیر را شامل شود:

•  PVC را در مبدا در سیستم های مصرف بسته برای دستیابی به یک جریان ضایعات تمیز مانند برنامه بازیافت PVC بیمارستان تفکیک کنید. این امر مستلزم همکاری صاحبان برند، مصرف کنندگان و صنعت بسته بندی  PVC برای کشف امکان ایجاد طرح های جمع آوری و بازیافت و در نهایت بازار نهایی است.

•  استفاده از تکنیک ها و فناوری های جدید برای تفکیک بهتر  PVC از جریان ضایعات در هم آمیخته پس از برداشتن حجم بالاتر از PET  و HDPE

•  تحقیق، ارزیابی و پشتیبانی از تجاری سازی و اتخاذ فناوری های جدید مانند جداسازی شیمیایی به منظور بهبود تولید جریانهای تمیز و مجزا برای پردازش مجدد

•  توسه پروژه های تبدیل ضایعات به انرژی برای باقی مانده های در هم آمیخته


تقاضا از طرف تولید کنندگان  برای استفاده از بازیافت وینیل در حال افزایش است و امضا کنندگان برنامه پیاده سازی طولانی مدت  PVC به طور عمومی متعهد به استفاده از بازیافت در محصولات جدید هستند در حدی که استاندارد مجاز دانسته است. از طریق همکاری بیشتر بین صنعت، تولید کنندگان و بخش وسیع بازیافت و ضایعات، صنعت وینیل می تواند بخشی از راه حل باشد و پسماندهای پلاستیکی را به یک منبع پایدار در آینده تبدیل کند.
 

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد